CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, September 1, 2009

makruh je kot.. kan?

slm

agak2 kamu lah.. tentu pahala aku untuk berpuasa sentiasa gumuk kan? mengapa? huish.. dugaan yang aku tempuh setiap hari bekerja tersangat lah menguji keimanan. bau2an masakan memang secara tidak sengaja akan terhidu secara berterusan (makruh kan?). jika tidak bernafas.. mati keras aku di sini nanti.


gambar di atas adalah situasi hari2 di tempat kerjaku. ;) lihat.. dugaan maha hebat bukan? jika tidak berpuasa.. ayam/ikan yang dimasak tanpa garam.. sikit pun aku tidak hairan. tapi.. bila tiba bulan menahan lapar & dahaga ini.. sungguh lah semacam memanggil2 jak ayam/ikan itu namaku secara halus di telinga. huhu..

owh.. bukan itu isi penting untuk entri kali ini. suasana kerjaku dikelilingi kakak2 (ada juga yang hampir sebaya dengan ibuku, tapi wajib dipanggil 'kakak') dan seorang abang ;p (tapi aku tidaklah panggil dia 'abang') setiap tahun mereka akan bergilir untuk bercuti raya. memang sudah ditetapkan.. tidak boleh tidak mengikut giliran! adakala risau juak.. sudahlah tempat kerjaku ini dikelilingi dengan benda tajam.. takut ada yang tidak puas hati, main menetak jak nanti.. huh.. nauzubillah..

berbalik semula kepada perkara pokok. sebetulnya, tahun ini giliran j dan n untuk bercuti raya. makanya staf yang lain, cuma boleh bertakbir di malam hari jak lah kerna esoknya mereka perlu bekerja. tapi lain hal pula dengan seorang staf ku yang satu ini, s namanya. mau jugak dia pulang beraya. owh, maaf.. bukan beraya. katanya mau menghadiri majlis anak kakaknya (majlis mengikat merisik).. katanya!

aku cuma terbayang, jika tiga orang sudah aku lepaskan untuk beraya, tinggal lah empat orang terkontang kanting bersilat+berkuntau (begitukah ejaannya?) di dapur? ada pulak nanti pisau potong ayam terbang2.. haih..

berbalik semula kepada cerita. tatkala s meminta cuti tersebut. aku sudah buat muka seakan2 tidak redha untuk melepaskan dia untuk bercuti. dan inilah klimaks cerita ini..

"bukan apa bos, kakak akak ni kan tidak sihat. jadi, akak perlu gantikan dia untuk majlis ni. bos ingat tak, kakak akak yang kena 'breast cancer' tu? hah.. dia lah tu. anaknya pula cuti, cuma seminggu. semalam baru confirmkan dengan akak. dari johor pulak tu. kalau memang kerja di sini.. mungkin akak tak mintak cuti."
ambil nafas
"lagi pulak.. majlis di pulau (semporna). kalau di sebelah darat akak boleh kerja pagi, petang boleh pergi. tapi tau2 lah, kalau kenduri dibuat di pulau, makan masa untuk perjalanan lagi.
buat muka kasihan
"bukan upah orang lain yang masak, kakak akak mau jugak akak yang masak kan. tak boleh pulak nak menolak.. saudara sendiri?"
"sebetulnya akak tau yang tak boleh minta cuti.. sebab bukan giliran akak. tapi serba salah pulak dengan keluarga di sana nanti."
"jadi..boleh kah tu, akak mau cuti?"
senyum menggoda

aduina.. panjang sebab mau bercuti dia ni. kalau kamu jadi aku.. bolehkah kamu berkata.. tidaaaak?

nota kaki : mengumpat kah ini? uhuk.. terbatuk i! baru jak tadi.. riak mengatakan pahala puasaku gumuk.

4 comments :

  1. huhuhu.. susah gak tu.. tokle org lain masakkan ke..??

    ReplyDelete
  2. hyeppppppppppp..nak kena eh??? hehe.. sabar banyak2 yerh..dugaan tuh..kiri kanan makanan..heh

    ReplyDelete
  3. cikin
    masing2 dh ade tugas diorang. tukang masak ni bkn keja die memasak je.. ptg sayur, ikan, buah.. agih2kn kat setiap wad lagi. dh siap agih.. dorang kena basuh pinggan.
    banyak keja dorang. so..xbleh nk letak stakat 2 org je satu shift. bleh pth pinggang tuh..huhu

    ReplyDelete
  4. nad nazira
    huhu.. tuhan nampak kan klo kite curik2 makan.
    tp.. pompuan, ade xcuse tiap bulan.

    ReplyDelete

time kaseh lh sebab mengomen..tp jgn la mengondem yek!