CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, July 14, 2009

masalah ringan badan + jerawat yang aku hadapi

slm

oleh kerna aku
memasang badan memakai kebaya kelmarin, ada yang sibuk membandingkan badanku ini dengan badan mereka ketika zaman anak dare mereka dulu. ada lah juak antara mereka sempat menyumpah,

"jaga la kau fida, lps kawen nanti.. merasa la badan kau mengembang macam kakak ni"

jgn begitu ba..kak. sesedap mulut jak diorg nih menyumpah aku. tersengih2 tersipu malu jak yang aku mampu. mau melawan.. ndak payah lh. ada yang sebaya mak aku suda. x sampai hati pulak mau melawan cakap.. haih..

masalah pertama

untuk kamu2 tahu.. bentuk badanku sgt lh kurus kedempeng ringan. sudah la aku ni bleh tahan tinggi orangnya. jom buat kira2 bmi. tau jugak kamu kan bagaimana caranya.. contoh dibawah adalah kiraan untuk aku..

w (berat dalam kg)
---------------------------------------
h (tinggi dlm m) x h (tinggi dlm m)

contoh : jika berat badan 45kg dan tinggi 1.57m,
bmi = 45 / (1.57 x 1.57) = 18.26

bmi
dibawah 18.5 ---- tidak cukup berat
18.5 - 25 ---- berat yang berpatutan
25 - 30 ---- terlebih berat
30 - 40 ---- gemuk
Lebih 40 ---- sangat gemuk (obesiti)

keputusan.. aku ini dikategorikan sebagai "tidak cukup berat" rata-rata entri terhangat teman bloggers bride to be yang lain adalah mengenai kerisauan mereka tentang berat badan. lain pula masalah yang aku hadapi.. kerisauan aku pula tentang ringan badan. punya lh sesak perut cubaan aku untuk makan banyak, tapi tidak jugak berjaya. mau jugak aku ni merasa berat badan yang ideal. eceh..!

masalah kedua : posisi jerawat dan isyarat kesihatan

aku punya masalah jerawat juak. begitu riang gumbira mereka beramai2 membina perkampungan di muka ku ini..ish..

dahi

- bermaksud haba badan melampau, peredaran darah yang tidak baik. minda dan badan mungkin terlalu letih.
- nasihat : amalkan tabiat tidur awal, bangun awal. dapatkan tidur yang cukup dan minum banyak air.

hidung
- jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang kita mungkin bermasalah
- dihujung hidung mungkin kerana haba perut melampau dan sistem penghadaman tidak normal
- disalah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dengan ovari atau sistem produksi

dagu
- fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) pincang. Kaum wanita mudah mendapat jerawat disekitar dagu mungkin berpunca drpd haid yang tidak teratur.

pipi kiri
- fungsi hepar mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah.

pipi kanan
- fungsi paru-paru mungkin tidak normal

nota kaki : gilak.. kalo gini kompleks jerawat punya sebab.. cane lh aku nk handle problem jerawat nih.. apa2 pun.. renung2kan dan selamat beramal! huhu

5 comments :

  1. pilihan di tgn kite kan? sama ade nk jage badan atau idak!
    nak kwin eh?!


    salam singgah!

    ReplyDelete
  2. tinggi kita sama... cuma me berat 50kg ;).

    Me punyer BMI ngam2 berat ideal kot..tapi tetap nak adjust sekilo dua lagi..hehehe

    ReplyDelete
  3. ::@FiQ
    ye..btul tu..
    time kasih sbb sudi menyinggah blog kawen2 nih ;)

    MyRule
    wa..ngam suda tu..ape lg mau di adjust2..huhu..

    ReplyDelete
  4. bestla kurus..jelesnyeeee.hehe

    ReplyDelete
  5. dialicious
    huhu.. kurus tp xde cutting.. ;p

    ReplyDelete

time kaseh lh sebab mengomen..tp jgn la mengondem yek!