CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, August 21, 2009

kata ibuku.. mulut ku masin.

slm

tahun 1430 ini adalah tahun ketiga aku menyambut ramadhan di bumi sabah. walaupun sudah masuk ke tiga kali, sedih juak masih terasa. jika di rumahku, memang sudah menjadi kebiasaan bersahur hari pertama, tentu ibu akan menggorengkan nasi goreng telur untuk kami sekeluarga. sangat rindukan nasi goreng itu! ;(

alhamdulilah, aku dipanjangkan umur olehNya untuk berpuasa pada tahun ke 26 ini. syukur yang teramat.

seingat aku ketika aku di usia 11-12tahun, siaran waktu berbuka puasa yang selalu ditayangkan di tv pada pukul 4.30ptg itulah yang selalu aku nanti2kan. siap buat perbandingan lagi adakah sama waktu yang disiarkan di tv1 dan tv3 waktu itu.

walaupun ibu sudah menampal jadual waktu berbuka puasa di dinding dapur, gigih jugak aku mau melihat waktu berbuka bagi kawasanku di tv. sampaikan sanggup selepas waktu sekolah, tidur di dpn tv supaya tidak terlepas siaran sensasi itu ;p benar, aku tidak bohong.

hari kejadian, ibuku bekerja (nurse - anaknya yang satu ini mabuk darah pula.. haih!) shift pagi. jadi, petangnya kami sama2 duduk di depan tv (masa itu tv kami jenis yang lama, besar gaban, siap ada penutup macam slidding door lagi) sambil aku menunggu rancangan kegemaran ku itu, ibu membaca surat khabar.

dan kebiasaan, tentulah waktu berbuka bagi kawasan sabah akan disiarkan dulu. terpacul ayat dari mulut ku yang muncung ini..

bestnye klau duduk kat sabah kan mak? pukul 5 dah berbuka

mak senyum2 jak. malas melayan gamaknya. nah.. skarang baru aku tau best atau tidak duduk di sini? mau berbuka awal kah atau mau berpuasa bersama2 keluarga? jika aku telefon ibuku sepanjang bulan ramadhan tentu ayat ini x terlupa untuk disebut.. kata ibuku.. mulut ku masin.


nota kaki 1: tinggi darah lah mr. b pas kawen nanti. huhu.. haip! esok pose.. xbaik taw.. istighfar banyak2.
nota kaki 2: selamat berpuasa ya kwn2. semoga kita peroleh keberkatan dan keredhaanNya sepanjang bulan ramadhan yang mulia ini. amin..

2 comments :

  1. tu la, i dl pn slalu becite2, sahur kt semenanjung, tp nk g berbuka kt sabah.. sbb sane bukak pose cpt.. hahaha

    ReplyDelete
  2. fara
    huhu..berulang alik selama sebulan ye. selamat menjalani ibadah puasa ek!

    ReplyDelete

time kaseh lh sebab mengomen..tp jgn la mengondem yek!