CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, June 23, 2010

hamil

slm

tajuk sengaje nak kasik gempak sebab dah lame blog ni tak melahirkan entri baru. maaf ye jika itu telah membuatkan kamu, kamu dan kamu kecewa. entri sebelum ni bukan bercerita tentang aku sudah berjaye hamil. tapi aku cume tertekan. dan bile aku asik tertekan.. peluang untuk aku hamil tipis. pernah terbace. tak tahu kebenarannye (^.^")

juz nak bercerita tentang anugerah allah yang satu tu. kali kedua agaknye aku bercerita psal ni. lepas entri yang ini. maklumlah keliling dah tanye. dua tiga bulan awal perkahwinan memang pertanyaan bleh dibalas dengan senyuman dan kalo kuat bleh dibalas " petang nanti kami nak gi beli baby kt tesco kot".. tu pun klo kuat lah. setengah orang akan paham dan mereka takkan bertanye lagi. setengah orang pulak susah nak paham. balik2 mereka akan perli-memerli. adalah sangat menyakitkan hati bile yang memerli orang yang kite akan jumpe hari2. orang yang same2 bekerja dengan kite hari2.

tak perlu lah diulang2 ayat yang menyakitkan hati. cukup sekadar dalam diam kamu mendoakan aku untuk hamil dan punya anak dalam masa terdekat. itu lebih baik bukan? tapi aku perlu mintak maaf juga pada die mungkin di mulut beliau memerli, tapi di hati beliau sangat mendoakan aku. mungkin.. hanya allah saje yang tau.

tentang bunting pelamin. dulu.. dulu lah ye cerita ni. aku langsung tak faham ape maksudnye -bunting pelamin ni. mase sekolah menengah dulu lah aku cuba untuk terjemahkan satu persatu perkataan. pada fahaman aku bunting adalah mengandung. dan pelamin of coz tempat kite bersanding tu kan. di sekeliling aku ni ramai yang berkawen ngan askar + polis + guru + nurse yang mane lepas abis belajar dorang akan dipostingkan, kan? untuk mengelakkan dorang akan dipostingkan jauh, dorang mesti nikah dulu, kenduri kemudian supaya alasan kukuh untuk berkhidmat di kawasan berdekatan.

maka, bile dah nikah.. menda dah halal. tunggu ape lagi. maka ter-mengandunglah sang perempuan ini. hari kenduri mereka pun bersanding. jadinya.. sang panganten pompuan bunting di pelamin. kat situ lah timbul idea maksud bunting pelamin aku tu. maksud sebenarnye pula aku pun tak pasti bile aku start tau. =p okeh.. cukup menceritakan kebodohan aku dulu-dulu =p

dan aku terlepas bunting pelamin tersebut sebab hari ketiga aku bernikah, aku period. lepas kawen, adelah dalam tiga minggu aku dok bersame ngan enchek su-a-mey sebelom aku terbang ke sabah. dalam tempoh tu, aku memang ade rase macam loya2, muntah, tak lalu nak makan, mengidam macam2, badan macam sedikit naik sampaikan enchek su-a-mey syak yang aku hamil. janggal menggunakan perkataan -hamil. tapi itu lebih indah =)

tapi aku tak bleh nak agak lagi sebab kitaran period aku memang setiap bulan akan tolak tambah sehari atau dua je bezanya. dok di rumah enchek su-a-mey ketika itu tau je lah bagi orang bercuti.. makan, tgk tv, tido, memanjat sane sini memasang langsir, buang sawang, menyapu, mengemop, dok mengemas umah memang berhempas pulas lah.

sehinggalah hari aku period, sakit aku lain macam. sampaikan satu hari darah yang keluar berketul macam hati lembu + besar. cuak, aku takut. beritahu enchek su-a-mey, beliau ajak ke klinik. tapi aku takmo. aku risau.. jika itu yang dikatakan "keguguran". alhamdulillah lepas tu tiade ape yang berlaku. pade pikiran aku, itu cuma darah beku, bukan "apa-apa". syukur sekali lagi, period aku berjalan dalam kitaran yang okey setiap bulan.

bercerita tentang syak oleh enchek su-a-mey tu memang aku bertekad juga mau cek sendiri. tapi malangnya aku tak punya kekuatan untuk beli pregnancy test tu di farmasi atau kedai. serius.. aku malu. macam orang lain memandang aku semacam. memang pernah berkali2 jugak lah aku ke bahagian pregnancy test nih. lame okeh aku dok situ. dalam diri berkire2 nak beli ke tidak. punya konflik dalam pale otak ngan ati. nak atau tak nak. berhenti di bahagian tu pun orang dah pandang semacam. last2 aku tak beli.

enchek su-a-mey pun pelik. bile disuruh die yang belikan dia menolak. tau pun.. maloo. akhirnya.. aku langsung tak beli dan tak penah beli. tips ye.. dari kakak aku. nak beli yang murah beli je kat farmasi bodo2. yang kat guardian / watson tu mahal sikit. aceli sikit je lah. =)

akibat terlalu lame menghabiskan mase di bahagian itu, rupenye ovulation test kit pun ade ye? itu mungkin dapat bantu kot orang yang macam aku untuk mengenalpasti waktu subur. betulkan aku jika aku salah =p

tentang period - maaf ye jika entri kali ini banyak membicara tentang hidup seorang perempuan + isteri. =) kedatangan period setiap bulan tak pernah lewat sehari dua. tapi memang menyakitkan hati lah bile tiap kali period datang =) bagi kami yang berharap ni kan. ape2 pon kami tetap berdoa kuat sekiranya ade rezeki buat kami nanti. berusaha juga penting.. selebihnya tawakal. sentiasa positif.

kami baru enam bulan, kalau nak dibandingkan dengan mereka yang banyak tahun tapi masih belom punya anugerah itu. siapalah kami. kami mohon kami sekuat mereka. pada kamu yang sudah punya anugerah besar itu, aku turut menumpang gembira + bahagia.

memang kadang tertekan jugak lah dengan kerja, kawan, dan famili yang berharap supaya kami berdua dikurniakan anugerah itu seawal umur kami begini. tiap kali keluar bersosial bersama mak enchek su-a-mey dan berjumpe saudara mara atau kawannya. ayat yang biase.. "ni menantu, cucu je takde lagi" mule2 sentap. tapi menda tu sebenarnye jadi pendorong dan doa juge untuk kami untuk terus berusaha.

dan ye.. bile pikiran asik memikirkan tentang hamil. secara tak langsung badan bertindak balas untuk meniru simptom2 kehamilan. maksud aku badan akan mudah rase letih, loya2 dan sekaligus memang nampak seperti dia hamil. yang itu aku tau melalui citer bersiri "glee" di ntv7 baru2 ni. tak pasti same ade itu fakta atau auta. sesape bleh sahkan tak tentang ini?

akhirnye, tu je yang aku nak kongsikan tentang topik hamil kali ni =) jangan pikir aku sudah hamil ye. aku masih berusaha keras dan doa kuat2 ni.

nota kaki : wah! panjangnye entri, kagum!

11 comments :

  1. insyaAllah. saya doakan kamu capai apa yang mana-mana perempuan kat dunia ni impikan :)

    ReplyDelete
  2. haha. tapi ayat entry mu buat den jd tipah tertipu..

    sue pun harap ade rezeki kita kan fida untuk pegang title mommy to be soon. insyaAllah. amin..aminn

    berusaha, Chaiyok!!

    ReplyDelete
  3. dear,i agreed yg period tu sgt menyakitkan hati insan2 yg berharap macam kita..
    tapi, ape nak kate, itu sume kerja Allah, die yg nak bagi rezeki tue,
    kita hanya mampu berdoa..
    I dulu macam u, maluuu gile nak beli pregnancy test..
    tapi, nasib encik so-army willing nak belikan..
    tapi sudahnye, i gune sekali je..yg lain2 tue, malas nak test..kalau ade, ade la...

    ReplyDelete
  4. Nad pn mcm fida gak. BUSAHA dan terus BERDOA... ameen..!!!

    ReplyDelete
  5. fida!semangat berusaha!tawakal!doa..usaha seminggu..tawakal & doa 2 minggu pastu..hihi

    ReplyDelete
  6. sayu bace entri ni. Alhamdulillah, kamu berdua tabah hadapi soalan2 mereka dan berfikiran positif k. Berkat kesabaran, insyaallah pasti ade hikmah dan rezkinye :) Mane tau, bole menyimpan sikit2 mase skrang, nnt bile dah ngandung, byk jg perlukan duit :)

    ReplyDelete
  7. Hi. I stumbled upon your blog. Anyway,u could try doing fertility charting ie: beli basal thermometer ade jual kat farmasi and record temperature hari2 setiap pagi, sebaik2nye sebelum you bangun dari katil.Suhu badan kita rendah sebelum ovulation and akan naik mendadak lepas ovulation. So, kalau u ada normal cycle, u boleh buat chart of your body temperature and leh compare and estimate hari ape u subur. Sperm leh hidup lama but ovum tak, so u kena 'bersama' sebelum suhu badan naik.And u boleh guna ovulation kit bersama dengan body temp. to get accurate. More info at www.fertilityfriends.com. Sorry panjang sangat komen :)

    ReplyDelete
  8. Xora
    insyallah. time kaseh atas doa itu =)

    Puan Suraya
    huhu..bukan sue sorg je pikir mcm tu. ayat tu telah dislh tafsir =p
    insyallh moga kite dpt rezeki tu nanti.

    ♥ balkidz_hunny ♥
    kite kena kuat berdoa + berusaha, allah dh tentukan sesuatu utk kite =)
    mmg macho lh hasben u. sanggup belikan =)

    ReplyDelete
  9. ciNDerella stRikEr
    amin.. moge2 anak kite sebaya. cecey..peknan pun belom ek.

    nreena
    cam nujum plak die. hehe

    [ Hanie ]
    mekaseh, pn hanie. btol tu. bg kukuh dulu budget kn. =) ni asik nk bershopin je. simpan nye tidak. hahaha

    ReplyDelete
  10. Farina
    tulh.. skang cycle i x normal dh. biase 25-28hr je. tup2 last month bleh sampai 31hr. sib baik x wat UPT lg. klo x sure kuciwa =(
    thanks sbb kongsi info =)
    i link u ok!

    ReplyDelete
  11. masa saya keguguran aritu, mmg yg keluar tu mcm daging or doc ckp perut ikan :)

    xpe lah. insyaAllah ada rezeki kan
    itu semua rahsia Allah.

    :)

    ReplyDelete

time kaseh lh sebab mengomen..tp jgn la mengondem yek!