CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, September 16, 2014

pemulihan cara kerja dan fisioterapi


as.salam

alhamdulillah, dapat jugak satu hari satu entri. masih berkesempatan untuk bercerita tentang harits. semua cerita ni sebenarnya berlaku pada tahun lepas. kerana itulah blog ini menjadi sunyi sepi. kesian.. terbiar.

kali ini nak bercerita tentang temujanji harits ke unit pemulihan cara kerja dan unit fisioterapi.

untuk kelas yang pertama, diorang cuma lakukan latihan ringkas dan ringan untuk harits. untuk mengetahui setakat mana kemampuan dia.

harits banyak enjoy. maklumlah dikelilingi dengan pelajar praktikal, kakak2 yang muda belia kan. mestilah enjoy =)

kami jugak diajar latihan praktikal yang boleh buat dirumah dengan menggunakan benda-benda yang ada di sekeliling.

bagus tau kelas-kelas yang harits pergi ni. pengajar2 pun banyak menggalakkan harits untuk berusaha sendiri. menangis lah anak jantan aku tu meraung tunjuk perangai taknak buat menda yang disuruh. tak sampai hati tengok memang lah, tapi sebagai ibu mau nengok anak sihat.. tahan je lah hati ni. mami memang kena kuat, bak kate enchek su-a-mey.

aku pun senang dengan pengajar2 ni. tapi kalau pada hari temujanji harits tidak sihat, aku dinasihati untuk tak membawa dia walaupun harits sedikit batuk or selsema. kalau demam lagilah dilarang sama sekali. sebab utama diorang takut harits takde mud untuk melakukan sebarang aktiviti.

 
macam kita jugaklah, kalau tak sihat.. hangin satu badan kalau disuruh buat kerja kan.

pada usia harits cukup 1tahun 2bulan harits baru berkemampuan untuk menyulur. alhamdulillah memang nampak perubahan. kalau sebelum ni harits banyak meniarap, terlentang. kalau dia nak ambil sumthin yang jauh dari dia, dia akan berguling.


banyak aktiviti yang boleh dibuat ketika di rumah. macam setengah pendapat melarang untuk letakkan bayi dalam walker kan. hannah dulu memang kami masukkan dalam walker. begitu juga dengan harits. untuk biasakan harits gunakan tapak kakinya.

masa ni, harits langsung taknak duduk. kena pegang sungguh2 sebab dia banyak melurutkan badannya.




bermula november 2013 sehingga sekarang harits masih berulang ke unit pemulihan cara kerja dan fisioterapi sehingga dia boleh berjalan satu hari nanti. in shaa allah.

1 comment :

  1. Insyaallah..nanti bile haris berlari...ibu plak xlarat nak kejar��

    ReplyDelete

time kaseh lh sebab mengomen..tp jgn la mengondem yek!