CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, August 31, 2009

aku dan peristiwa 31ogos

slm
dan salam kemerdekaan. ;p wah.. semangat patriotik sungguh. bila tiba tarikh ini, ada dua peristiwa hari merdeka yang paling aku ingat dan masih melekat terpahat.

dulu, tahun 1994. ramai rakan sebaya yang sudah punya 'walkman'. nampak cool jak bila memakai 'walkman' dan duduk di luar rumah. cemburu sungguh aku melihat ramai anak2 jiranku yang berkemampuan. aku..? sudah tentulah tiada.

bila terlihat satu peraduan melukis bertem
akan kemerdekaan di dalam rancangan kanak-kanak angkasapuri (masih kamu ingat atau tidak program ini di tv dulu?) terus aku menyertainya. sebab? hadiah ketiganya akan memenangi sebuah 'walkman'. lukisan menggunakan warna cat air + krayon jenama buncho. lukisan aku lebih kurang begini..
cuma, latar belakang tunku itu adalah bendera malaysia. simple. nda mau dilihat terlampau meriah, kerna takut jika tidak terpilih untuk mendapat tempat ketiga.. haha.. gilak naif aku tika itu. semata2 maukan 'walkman'.

dan mau tau aku dapat tempat ke berapa? aku dapat tempat kedua - dapatlah sebuah kamera. tapi bukan itu yang aku mau.. siwiyes, aku call penerbit angkasapuri (sanggup tuh!) untuk tukarkan hadiah ke tempat ketiga. tapi tidak dapat.

nota kaki 1 : kamu, aku pernah rosakkan 'discman' kamu itu kan? aku mintak maaf ek. aku mau ganti.. tapi kamu bilang tak payah.. kamu sayangkan aku kan? huhu.. sayang kamu jugak!

aku pernah pergi ke stadium merdeka pada malam sambutan tahun..2002 (mungkin kot.. lemah daya ingatan sungguh!) pergi bersama rakan2 politeknik ku. malam itu disambut dalam keadaan hujan yang lebat, habis berbasah kami.

dan.. malam itu jugak kami tidak pulang ke rumah. boleh pulak overnite di taman tasik titiwangsa. gilak sungguh kami tika itu. dengan nyamuknya, baju basah, x selesa, lapar, tapi bila dah berkumpul ramai2.. bercerita dari malam ke pagi.. sungguh tidak boleh aku lupakan. kami bergambar malam itu, mau jak aku tempelkan di sini, tapi zaman itu, masih menggunakan kamera jenis filem.. manalah aku ada scanner. owh.. lagi pulak.. gambar peristiwa itu ada di kampung sebenarnya. ;p

nota kaki 2 : siapa tonton 1957 hati malaya malam semalam? siwiyes.. aku menangis! part paling terharu.. time tunku beritahu pada semua, yang rombongan tidak cukup wang mau pergi ke london.. tersentuh hati i.. aww..

3 comments :

  1. tesentuh gak part tu... uhuhuhuhu...

    ReplyDelete
  2. kite pon nanes yg part tu jgk...sedey banget dowh...huhu...

    ReplyDelete
  3. cikin & Fatt.Nazz
    hehe..x sangke ade geng. means dlm jiwa kita mmg ade semangat patriotik tersebut (tetiba)
    papepun.. mmg menarik kan filem tu..

    ReplyDelete

time kaseh lh sebab mengomen..tp jgn la mengondem yek!