CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 14, 2014

pemeriksaan Harits peringkat awal

as.salam

alhamdulillah, berkesempatan untuk mencoret kisah harits sekali lagi. pemeriksaan harits pada bulan ke-10. aku ditanya kebimbangan mengenai perkembangan harits yang tidak mengikut carta tumbesaran. of coz la aku bagitau aku bimbang. tapi ayat memujuk hati jugaklah yang aku dengar.


"kadang-kadang perkembangan bayi ni berbeza puan. puan pun tak boleh nak bandingkan anak pertama dengan anak kedua. anak perempuan dengan anak lelaki. semua akan berbeza"

ok, faham. 

pada usia harits 10bulan. harits masih belum boleh duduk, berdiri. kalau boleh pun.. semuanya fully support. maksudnya aku sendiri yang akan duduk kan atau diri kan dia. kemudian dia akan tergoyang-goyang umpama pinggang nya langsung tak berfungsi. senang cakap tulang belakang nya langsung tak bekerjasama untuk menampung beban berat badannya. 

pada pemeriksaan nya juga kali ni aku informkan pada jururawat bertugas mengenai mata kanan nye sedikit juling (squint) bila aku tunjukkan sesuatu pada harits. dia akan tengok. tapi untuk bola matanya sebelah kanan mengambil masa sedikit untuk melihat objek tu dengan betul. tapi bila dia bagi tumpuan lama.. mata dia memang takkan nampak apa-apa masalah. yang ni aku rasa doktor masa pemeriksaan di klinik opto tu cakap mata harits kategori mata malas (lazy eye)

maaf, aku sedikit lompat cerita. bila aku bercerita tentang mata harits, klinik kkia terus dapatkan tarikh temujanji dengan klinik opto di klinik pakar hospital taiping. untuk pemeriksaan awal kata mereka. 

setiap kali aku dapat tau tentang sesuatu yang berkaitan dengan harits. aku dan enchek su-a-mey banyak mencari info. mata malas ni boleh dirawat. tapi dalam usia harits yang masih dikategorikan sebagai bayi masa tu mungkin sedikit sukar.

sebelum berjumpa doktor, kedua mata harits dititik kan sejenis ubat untuk membesarkan anak mata. kalau bayi atau kanak2 digalakkan tidur supaya ubat nak berkesan dengan cepat.

hm..tau lah harits. kalau dapat tempat baru. memang tak tidur lah. sibuk menengok orang keliling. 


doktor ada memaklumkan yang harits juga mungkin sedikit rabun. tapi dia tak boleh nak pastikan betul-betul lagi masa tu. ini disebabkan keadaan harits yang dikategorikan sebagai global delay development. sesetengah bayi yang mana dia lewat perkembangan akan bersangkut paut dengan anggota tubuh yang lain jugak. contohnya mata harits mungkin belum betul berkembang. yang mana otot mata masih belum berfungsi sepenuhnya. 

kami dapat tarikh temujanji yang lain. doktor nak tengok mata harits masa dia berumur 2tahun nanti.

bermula dari pemeriksaan mata, harits terus dirujuk di bawah klinik pakar kanak-kanak di hospital taiping pulak.

kami kena buat pemeriksaan pada harits dari segi penglihatan, pendengaran, kemampuan fisio, cara kerja dan pertuturan.

kad temujanji untuk harits (^o^")

No comments :

Post a Comment

time kaseh lh sebab mengomen..tp jgn la mengondem yek!